snel nieuws

Achtergrond door Remco Stoffer

Spaans onderzoek: Alcoholvrije rode wijn verlaagt bloeddruk

closeDit nieuwsbericht is 7 maanden 7 dagen oud. Het kan daarom gebeuren dat de informatie niet meer helemaal actueel is.

MADRID – (Remco Stoffer) Een onderzoek in Spanje heeft uitgewezen dat het drinken van alcoholvrije rode wijn de bloeddruk kan verlagen. Dat (een klein beetje) rode wijn goed is voor het hart, is al langer bekend. Nieuw onderzoek in Spanje laat nu zien dat het wellicht niet de alcohol in de wijn is die daarvoor zorgt, maar andere stoffen.

De onderzoekers denken dat het te maken heeft met polyfenolen, dit zijn antioxidanten in rode wijn die ervoor zorgen dat de hoeveelheid stikstofmonoxide in het lichaam toeneemt. Hierdoor ontspannen de bloedvaten waardoor de bloeddruk daalt. Alcohol lijkt het bloeddrukverlagende effect af te remmen.

Test

De onderzoekers volgden 67 mannen van gemiddeld 60 jaar oud met een sterk verhoogd risico op hartziekten. Een deel van de groep dronk gedurende 4 weken dagelijks bijna 300 milliliter alcoholvrije rode wijn. Een tweede groep dronk bijna 300 milliliter gewone rode wijn met alcohol. Een derde groep moest dagelijks bijna 90 milliliter gin drinken. Na afloop van het experiment wisselden de groepen. De groep die eerder gin dronk, moest nu alcoholvrije rode wijn drinken, de groep die rode wijn dronk stapte over op gin en de groep die alcoholvrije wijn dronk moest rode wijn met alcohol drinken. Zo herhaalde het experiment zich tot alle mannen elke drank vier weken hadden gedronken.

Bloeddruk

Wanneer de mannen alcoholvrije rode wijn dronken, daalde hun bloeddruk gevoelig: de bovendruk nam af met bijna 6mmHg, de onderdruk met ruim 2mmHg. Daarmee daalde de kans op hartziekten met zo'n veertien procent, de kans op een beroerte met twintig procent. Wanneer de mannen gewone rode wijn dronken, daalde de bloeddruk maar een klein beetje. Gin had helemaal geen effect op de bloeddruk.

Nieuws wat jou ook zal interesseren:

2 Reacties

  • Dat klopt volledig. De polyfenolen vinden we in in veel fruit van rode kleur: aardbeiden, frambozen, rode sinaasappelen, rode grapefruit, enz. enz. Deze stoffen hebben ook een remmende invloed op kanker.
    De alcohol vermeerderd het risico van kanker en bijvoorbeeld melk doet helemaal niets.
    Met andere woorden ik heb liever sap van vruchten als melk. Ook de flavonoiden die in citrus vruchten zitten hebben een beschermende werking op kanker. Bijvoorbeeld diosmin dat in de citroenschil zit houdt 50% tegen. Uiteraard niet alles. Daarom het gezegde van veel frisse groenten en fruit klopt precies.
    http://www.nutrafur.com

  • Ik kan Spaanse wijn drinken wat ik wil, maar mijn bloeddruk stijgt toch wel van hele andere zaken !!

Geef een reactie

vind ons ook op

vind jij ons al leuk

Top