skip to Main Content
We ontdekten Vera Playa en vonden een puur paradijs

LET OP: Dit artikel is meer dan 6 maanden geleden geplaatst.

veraplaya-1

Zo’n vijf jaar geleden ontdekten wij een stukje Paradijs in het voor ons tot dan toe onbekende Spanje. Ja, zoals zovelen hadden we wel al eens genoten van het sprankelende Barcelona in de vorm van een citytrip. En gekoppeld aan een vakantie aan de Middellandse zee in Frankrijk deden we wel eens een overstap naar de baai van Rosas.

Spanje hield voor ons vooral in: stierengevechten, paella, flamenco, veel te druk en hoog bebouwde kuststroken met tientallen hotels en duizenden bus toeristen, en een drukke taal die we compleet niet begrepen. Onze vakantie hebben we meer dan twintig jaar lang beleefd op Franse campings. Tent, caravan, .. en genieten samen met onze vijf kinderen.

veraplaya-3Sinds we nog enkel met ons tweetjes op (zomer) vakantie gaan werd ook een vliegreis betaalbaar. In 2008 was het in België in september al een tijdje herfstachtig en somber weer. We hadden nog een 10tal dagen vakantie gepland en zochten de zon! Een vlucht en een verblijf werden last minute geboekt, en het is vanaf toen dat wij ons hart verloren in Vera Playa, een plaatsje aan de kust van Almeria.

Als naturisten hebben we met onze kinderen jarenlang naturistische campings bezocht, gingen we op zoek naar FKK stranden, …en dit vooral in Frankrijk. Meestal worden zo’n campings min of meer ‘weggestoken’ op locaties die ‘weg van de bewoonde wereld’ lijken. Voor een grotere supermarkt, een uitgebreide markt en echt toeristische attracties moet je meestal kilometers afleggen.

veraplaya-2In Vera Playa gingen onze ogen open: een immens naturistisch strand, een écht dorpsgevoel met tientallen complexen waar je naturisme kan beleven in je vakantieverblijf, in de tuin, aan het zwembad, op de straten richting strand, in de strandbars (chiringito’s) en de restaurantjes, … De sfeer is er heel open en familiaal. Je ziet een toestroom van vooral Spaanse gezinnen in het weekend en in de vakantiemaanden juli en augustus. De complexen werden gebouwd vanaf eind jaren ’90 met veel oog voor natuur en rust. Dit zie je aan de uitbundige mediterrane planten, het ruimtegevoel en de privacy op de residenties waar de échte beleving van het Spaanse levensritme inclusief siësta, het dineren in de late avond, … je in een relaxte vakantiesfeer onderdompelen. Hoogbouw, drukte, commerciële strandverkoop, … kom je hier niet tegen.

Een bijzondere troef aan deze locatie is de omgeving. Op een drie à viertal kilometer afstand heb je GARRUCHA, MOJACAR, VILLARICOS, en het stadje VERA. Garrucha is een oudere vissersplaats die met zijn mooi aangelegde boulevard een aangenaam kader biedt voor het avondeten: talloze restaurants, tapasbars, …nodigen uit om te genieten van paella enz. Mojácar, iets verderop, is eerder mondain. Hier kan je disco’s vinden (als je daar behoefte aan hebt) en letterlijk honderden restaurants die je met zicht op zee en goedkope menu’s proberen te verleiden om hun gast te worden. Villaricos is voor ons een zondagse wandeling via het strand : dit vissersdorpje heeft een mooie markt met plaatselijke producenten, overvolle terrasjes met ontbijtende marktgangers  (tostada’s, heerlijke café con leche, ..) of aperitievende toeristen.

Het stadje Vera is vlakbij en heeft zijn typische Spaanse elementen: een prachtig kerkplein omring door historische gebouwen, een arena, een wekelijkse markt waar ook de plaatselijke boeren staan met eigen kweek van look, tomaten, kruiden, … Dit jaar hebben we de Feria meegemaakt: dagenlang kermis met mooie attracties, een affiche met plaatselijke toreadors en dus stierengevechten, en optocht met een soort praalwagens met de kinderen van de stad Vera in een thema verkleding, een feestelijk vuurwerk, … Volgend jaar willen we de Semana Santa komen beleven in Vera. In de week die voorafgaat aan Pasen worden allerlei optochten en ceremonies gehouden die kaderen in een eeuwenoude traditie.

veraplaya-4Na enkele jaren hier op diverse residenties te hebben genoten van onze vakanties, besloten we om een woning aan te kopen. De financiële crisis en de economische gevolgen ervan zorgden ook in Vera Playa voor sterk gedaalde vastgoedprijzen. De meeste residenties in de ‘zona naturista’  bestaan uit appartementen en geschakelde duplexwoningen met hun eigen gemeenschappelijke zwembaden en afgesloten tuin.  De huidige eigenaars zijn in vele gevallen de oorspronkelijke kopers van de nieuwbouw. Het gaat om mensen van allerlei nationaliteiten met een goede vertegenwoordiging van Nederlanders, Belgen, Duitsers, Britten, Scandinaven. Een groot deel van de Spaanse eigenaars zijn inwoners van Madrid, die een paar uurtjes snelweg doen om in het weekend de rust te vinden in Vera Playa.

Wij kochten onze cottage in de residentie VERA LUZ en werden dus lid van de bewonersvereniging die hier bestaat uit 40 eigenaars. Deze kleinschalige residentie ligt op minder dan 100 meter van het strand, beschikt over een mooi zwembad en een ruime tuin. Elke woning heeft een eigen overdekte parkeerplaats. Wij kochten een gelijkvloerse woning met een privaat tuintje dat ingericht is met het oog op een comfortabel verblijf voor 2 personen. Door gebruik te maken van een zetelbed kunnen in totaal 4 personen genieten van een vakantie in CASA MAR Y LUZ (huize Zee & Licht).

De Spaanse elementen in het interieur hebben we behouden, de inrichting werd afgestemd op veeleisende 50plussers die niets willen inleveren op het comfort dat ze gewend zijn in België. De installatie van TV Vlaanderen, WIFI connectie, een compleet ingerichte keuken, mooi meubilair en een kwalitatief boxspringbed blijken belangrijke factoren te zijn. Onze gasten die inmiddels al boeken voor een volgend jaar zijn heel tevreden met zowel onze woning, het park VERA LUZ, als de mooie strandomgeving. Er is ook veel waardering voor de diensten van Viviane, de Vlaamse dame die onze gasten onthaalt. Zij is verantwoordelijk voor een grondige schoonmaak van de woning en voor het tiptop onderhoud van bad- bed- en keukenlinnen.

De verhuur in 2012 en 2013 verliep bijzonder goed. Vooral onze website WWW.VERAPLAYA.BE die wij dagelijks opvolgen met ondermeer een uptodate kalender draagt bij aan dit succes. Wij beloven om binnen de 24 uur te reageren op elke vraag, en tot nog toe lukt dit aardig!

In dit voorjaar werd een tweede woning op het park PARQUE VERA 1 gerenoveerd, en met dezelfde kwaliteitseisen ingericht. In CASA ESQUINA VERDE (Huize Groenen Hoek) bieden we een ruim verblijf aan voor 2 à 4 personen. De naam van de woning vindt zijn oorsprong in de ligging en het uitzicht van op het terras van onze cottage. Deze gelijkvloerse (en dus zeer toegankelijke) woning is een hoekpand met uitzonderlijk veel privacy en een zo goed als’ private’ hoektuin. Door de verlichting van de omliggende gebouwen en de heerlijke beplanting kan je (met een beetje fantasie) ’s avonds, zittend op het terras, wegdromen in Oosterse sferen van duizend en één nacht.

Het is niet te geloven hoe plezant we het vinden om onze gasten toe te zien leven naar hun vakantie, deze vakantie mee te volgen (soms ontvangen we smsjes, mails. met vragen of gewoon enthousiaste reacties) en uit te zien naar wat afsluitend wordt geschreven in ons ‘gastenboek’ (op papier of via de website). Spanje is zó aanwezig in ons dagelijks leven dat we zelfs een zonnig gevoel hebben in de meest grijze en miezerige dagen in Vlaanderen.

Wie weet wat de toekomst brengt? ‘Que sera, sera’ zo luidt een toepasselijke liedjestekst. Wij hopen alleszins dat onze politiekers de pensioenleeftijd niet nóg een keer verhogen. Beiden zien we ernaar uit om over een kleine 10 jaar de Spaanse zon maandenlang op onze huid en in ons hart te laten schijnen. Onze kinderen en de kleinkinderen (deze zomer voor de 1ste keer oma & opa!) zullen altijd op de 1ste plaats komen en dus blijft België onze thuisbasis. Spanje is nu al onze tweede thuis en zal steeds meer aan belang winnen in ons leven. VIVA ESPANA!

Website: www.veraplaya.be

Anders

Dit artikel is aangeleverd en aangepast door de redactie in opdracht van SpanjeSites.nl. Overnemen van de hele of delen van deze tekst is zonder toestemming niet toegestaan.