CamperVerhaal: Vlaams koppel op reis door Spanje (7)

Beeld: ingezonden

INTRO: Colyne en Laurens, een Vlaams koppel besmet met het reisvirus, namen afscheid van hun huis en job voor onbepaalde tijd. Samen met hun energieke, driejarige hond, Barry, ontdekken ze sinds een jaar het veelzijdige continent Europa. Campervan Grace, hun tijdelijke huis op wielen, brengt hen op bekende en minder bekende plekjes. Sinds vier maanden gaat hun route door het indrukwekkende Spanje. Benieuwd naar hun reisverhalen en uitdagingen? Reis dan hier met ze mee.

Zeven en een halve eeuw geleden was Trasmoz een kleine dorpje dat werd geëxcommuniceerd uit het katholicisme, voornamelijk omdat zijn inwoners zich niet wilden onderwerpen aan de willen en wetten van het machtige klooster van Veruela, het eerste van de cisterciënzerorde in Aragón. Vanaf dan ging het snel. Men sprak een vloek uit over het dorp en allerhande verhalen werden opgedist zodat er zich hier al gauw niemand meer durfde te begeven dan de inwoners zelf.

Het dorp kreeg de naam een heksendorp te zijn, waar heksen op hun bezem door de lucht zweefden, hun trouwe katten als bondgenoot. Op vandaag merk je nog altijd de link met hun kwalijke verleden in de vorm van gedenkstenen, kunstwerkjes van vrouwen met bezems en natuurlijk hun voor eeuwigdurende verbondenheid met katten. Elk jaar opnieuw wordt de vloek nog eens flink in de verf gezet tijdens de ‘Feria de Brujería’ waar flink wat toeristen op af lijken te komen en er ieder jaar opnieuw zelfs een heks van het jaar wordt verkozen in plaats van verbrand te worden. Lijkt me net iets leuker.

Zoveel jaar later is het nadeel van toen een toeristisch voordeel geworden. Maar ondanks de jaarlijks duizenden bezoekers lopen wij er vandaag moederziel alleen rond. Ook geen spoor van heksen, alleen hier en daar een zwarte kat die ligt te soezen op een vensterbank.

We laten ons niet afschrikken van wat heksenverhalen en durven het zelfs aan om te overnachten op de mooie gratis camperplaats waar ’s avonds nog een lokale herder voorbij loopt met zijn kudde schapen en één enkele geit.

De volgende morgen rijden we in colonne, de Nederlandse vrienden voorop, die net zoals wij fervente hikers zijn, naar de start van onze wandeling. Vandaag staat de beklimming van de Moncayo op het programma. De bergweggetjes naar de parking blijven maar draaien en keren en na al dat stijgen krijgen we het gevoel dat er straks geen hoogtemeters meer zullen overschieten om te beklimmen. Toch moet er nog een flinke achthonderd meter geklommen worden tijdens de tien kilometerlange wandeling ‘Ascension circular al Moncayo’ naar een hoogte van 2315m. Alles ligt er nogal witjes bij, net alsof er lichtjes met wat sneeuwspray over de topjes werd gespoten. Onderweg lopen we langs bomen met besneeuwde takken waarvan de sneeuw reeds ijs is geworden, het lijken wel lollies, toch houden we onze tongen maar waar ze zitten. Ook de grond ligt bezaaid met duizenden ijskristallen, die zalig kraken onder je schoenen maar ook gevaarlijk glad kunnen zijn. Dit uniek natuurfenomeen hebben we nog niet eerder meegemaakt tijdens onze reizen en al zeker niet op Spaans grondgebied.

Onderweg komen we wat mensen tegen die het rondje andersom maken, maar veel zijn het er niet. Na één uur en veertig minuten om precies te zijn, bereiken we de top in ijskoude omstandigheden. De wind staat zo strak dat handschoenen en mutsen worden bovengehaald. Toch besluiten we hier te lunchen achter wat beschutting onder de vorm van cirkelvormige stenen muurtjes die hier ooit met een reden werden opgetrokken. Het voelt nog steeds koud aan maar hier is het bijna windstil, zolang we ons hoofd niet bovenuit het muurtje steken, natuurlijk.

Nadat iedereen al eens is uitgegleden, is het ook mijn beurt om onderuit te gaan. Ik trap er net wat te onvoorzichtig op een steen die er achteraf gezien al wat verdacht wit uitzag. Een schram en een paar blauwe plekken de volgende dag, meer niet. Grappig, dat wel. En de hondjes? Die deden het stukken beter dan de baasjes.

Als je onze andere avonturen door Europa wil lezen, klik dan hieronder voor de link naar onze ’Polarsteps’.

‘Vlaams koppel op reis door Spanje’ vertelt het verhaal van Colyne en Laurens die samen met hun campervan Grace door Europa reizen. Volg hun avonturen in Spanje via onze SpanjeVerhalen, of lees hun reisverslagen op Polarsteps.