skip to Main Content

Heeft het Catalaanse TV3 de berichtgeving rondom de manifestatie in Barcelona gemanipuleerd? (2017)

LET OP: Dit artikel is meer dan 6 maanden geleden geplaatst.

BARCELONA – In diverse Spaanse kranten zijn artikels te lezen over het feit dat de Catalaanse televisiezender TV3 behoorlijk slecht en zeer partijdig is omgegaan met de berichtgeving rondom de massale manifestatie in Barcelona afgelopen zondag van de tegenstanders van een Catalaanse republiek. Er werd op het TV3 kanaal amper tot geen aandacht aan besteed en slechts op het 24-uurs kanaal werd een kort filmpje getoond van de honderdduizenden manifestanten die met Spaanse en Catalaanse vlaggen voor een gekleurd tafereel zorgden. Zelfs het Amerikaanse CNN besteedde aandacht aan de manipulatie van het Catalaanse nieuws.

Over het algemeen is bekend dat de TV3 gesponsord wordt door de Catalaanse autoriteiten en deze zender gebruikt wordt als spreekbuis van de separatistische beweging in Catalonië. Datzelfde gebeurt tot op zekere hoogte ook bij de nationale RTVE die meer onder bewind staat van de conservatieve PP regering waarbij ook vaak journalisten klagen over wat ze wel en niet mogen laten zien. Deze zondag werd echter zeer duidelijk dat de TV3 directie geen zin had in beelden van de zogenaamde stilzwijgende meerderheid (of minderheid, het is maar hoe je het ziet) en in plaats van deze live beelden uit te zenden een opgenomen verklaring van de regionale premier Puigdemont lieten zien.

De berichtgeving rondom hetgeen wat gebeurde in Barcelona waarbij volgens de organisatie tussen de 950.000 en meer dan één miljoen mensen op straat waren en volgens de Guardia Urbana van de gemeente Barcelona 350.000 manifestanten, was amper aanwezig en wat er wel gezegd werd richtte zich alleen op het laten zien van de regionale PP leider Xavier García Albiol en de leider van Ciudadanos Albert Rivera waarbij men wilde aangeven dat het om een politieke protestmars ging waarbij er meer mensen van buiten Catalonië deelnamen dan Catalanen. Daarbij wordt even vergeten dat wanneer er pro-afscheiding manifestaties zijn de Catalaanse leiders van Junts pel Sí en CUP ook overal aanwezig zijn.

Pro en contra berichtgeving

Het vreemde is dat als er acties, manifestaties en/of verklaringen zijn van de pro separatisten bewegingen ANC en Omnium Cultural of van de regionale regering zijn deze wel breed worden uitgemeten op de Catalaanse televisie. Hieruit blijkt volgens velen eens te meer dat de TV3 erg geselecteerd omgaat met de Catalaanse bevolking waarbij ze eigenlijk aan de kant staan van de inwoners die afscheiding van Spanje willen waardoor de rest van de Catalanen wordt overgeslagen. Onterecht zeggen velen want iedereen in Catalonië betaalt via de belastingen mee aan de uitzendingen en salarissen van de journalisten en presentatoren die dan ook voor iedereen moeten opkomen.

Waar bij pro separatistische manifestaties steevast geroepen wordt “prensa española manipuladora” om aan te geven dat de Spaanse pers alles manipuleert, wisten de deelnemers aan de contra manifestatie te schreeuwen “prensa catalana manipuladora” en “donde esta la TV3”. Er waren wel journalisten die zich tussen de menigte durfden te wagen maar dat deden ze zonder het logo van TV3 op de microfoon. Helaas was er ook een klein incident waarbij een fotograaf werd geslagen omdat manifestanten meenden dat deze voor de TV3 werkte.

Spaanse RTVE

De Spaanse televisiezender RTVE en dan met name de kanalen TV1 en TV2 zijn ook geen lieverdjes en staan onder druk en bewind van de conservatieve Partido Popular regering waarbij er vaak geklaagd wordt over de partijdigheid van de zenders en de programma’s. Dat doen dan niet alleen de kijkers en andere politieke partijen maar ook de journalisten zelf die het vaak helemaal niet eens zijn met de berichtgeving die men moet doen en belemmerd worden in hun werkzaamheden.

Om een voorbeeld te noemen, enkele jaren geleden was er de populaire presentatrice Ana Pastor erg geliefd met haar programma’s waarbij er over politiek gedebatteerd werd maar gezien zijn nog wel eens negatief sprak over de Partido Popular werd ze ontslagen en verhuisde ze uiteindelijk naar het kanaal La Sexta die soms weer precies de tegenovergestelde richting opgaat met hun berichtgeving en de PP als underdog neerzet.

Valse berichtgeving

Wat we met dit artikel willen aangeven (wat neutraal geschreven is en gebaseerd op de berichtgeving in de Spaanse pers) is dat men zeer voorzichtig moet omgaan met de berichtgevingen rondom het hele afschedingsproces en de situatie in Catalonië. Want wat sommige pers en tv kanalen vermelden hoeft niet waar te zijn maar de lijn van manipulatie is erg breed en soms moeilijk te ontdekken. Zo worden er ook continue valse foto’s en video’s via met name de sociale media verspreidt waarbij vaak bewezen kan worden dat deze niets met een bepaald onderwerp te maken hebben.

Redactie

Geschreven door Remco Stoffer in opdracht van SpanjeSites.nl. Overnemen van de hele tekst of delen daarvan is zonder toestemming niet toegestaan. Trakteer de redactie op een cortado (koffie) via PayPal, altijd lekker tijdens het schrijven van het actuele nieuws.

Dit bericht heeft 21 reacties
  1. Ik zie dat er nu ineens een andere Leo is, ik wil benadrukken dat wij niet dezelfde zijn.

  2. Is er nog een eerlijke nieuwsbron NEE, we worden van het meeste onthouden. Ik volg daardoor allang geen grote nieuws paginas meer of kranten maar juist het lokale gebeuren waar nog echt alles speelt en een leugen direct doorzien wordt. Ook in de lokale krantjes wordt gelogen maar het volk zelf liegt niet. Vroeger waren de nieuwsbronnen nog niet in de handen van de politiek(De echte mafia). Nu kun je vrijwel nergens meer van op aan.

  3. Ik volg alle zenders sinds 1-0. In feite zijn er slechts zo’n 14 beelden – steeds dezelfde – getoond in de media over deze zogenaamd keiharde acties van Madrid met gewonden. Van deze is zeker de helft vals: beelden van het jongetje uit de actie van 2012, gebroken vingers van een mevrouw, die later verklaart slechts al langere tijd een ontsteking in die vingers te hebben, een foto van een betoging, waar later een Catalaanse vlag bijgeplakt is, een neergeslagen mevrouw, die later fake blijkt te zijn etc. Mogelijk dus zo’n 6 serieuze gevallen? Uiteindelijk zijn er nog 4 in een ziekenhuis. Heel weinig slachtoffers bij betogingen van honderdduizenden!!! Kortom: blijf heel kritisch.

  4. Ik heb deze beargumentering ook al enkele malen vernomen inclusief facebookberichten met de aantallen corrupte politici ( in Catalonie waren er meer dan in andere regio´s) Of het waar is geen idee…

  5. Tja, ook de Nederlandse kranten zijn af en toe behoorlijk gekleurd.
    Net als dat ik probeer om beide nieuws uitzendingen van zowel RTL als de NOS te volgen (die spreken elkaar nogal eens tegen. Over geven een geheel andere uitleg aan een bepaalde zaak etc.)
    De Telegraaf staat er om bekend een ‘rechtse’ krant te zijn terwijl de Volkskrant of het Parool meer ‘links’ georiënteerd zijn. Vooral tav. berichtgeving rondom de heer Wilders, het vluchtelingen probleem etc. is het interessant om de verschillen, en ronduit tegenspraak, van de diverse nieuwskanalen te volgen.

    Als je dus een goede mening wilt verkondigen is het dus zaak om diverse bronnen te raadplegen en bij twijfel over bepaalde zaken ook eens verder te struinen op het internet. En vaak helpt het als je er een flinke dosis gezond verstand met een flinke schep scepsis tegenaan gooit. Soms is het nieuws gewoon te gek voor woorden. En soms zijn de woorden niet gek genoeg om het nieuws weer te geven!

  6. Ik weet nog de aanslagen van 11M, de zondag daarop was op CNN en EuroNews live te zien hoe mensen voor het kantoor van de PP massaal protesteerden. Maar de TVE vond het belangrijker om in plaats daarvan een oude docu over de ETA uit te zenden.

  7. Gelukkig is de berichtgeving van de andere media vast heel objectief….. NOT!!!

  8. Vanmorgen van een Spaanse/ catelaanse zakenmman een zeer interresante theorie over Catelaanse manupilatie gehoord.
    Volgens deze man gaat in januarie 2018 een wet in werking waardoor alle buitenlandse rekeningen openbaar worden dus ook corrupte Catelaanse personen volgens hem word het afschieidingsproces door deze personen deels gestuurd en gefinancieerd.
    Heeft iemand anders ook van deze wet gehoord graag commentaar op deze reactie

    1. Andorra gaat belastinggegevens (bankrekeningen) van personen met Spanje uitwisselen v.a. 2018, maar ze hebben tot medio 2019 de tijd. Maar uiterlijk medio 2018 wisselen ze gegevens uit over bedrijven (en dat zijn dus ook witwasbedrijven en bedrijven in handen van politici). Ik vermoed dat dat wordt bedoeld.

    2. Ik heb deze beargumentering ook al enkele malen vernomen inclusief facebookberichten met de aantallen corrupte politici ( in Catalonie waren er meer dan in andere regio´s) Of het waar is geen idee…

    3. Dat heeft betrekkeing op Andorra die vanaf 2018 alle gegevens moet verstrekken aan Spanje als daarom gevraagd wordt.

  9. TVE1 en TVE2 staan meestal in dienste van de regering. Of dit nu de PP van Rajoy is of de PSOE (wanneer deze aan de macht is) maakt niet zoveel uit.
    Omdat de PP geen absolute meerderheid heeft in het Spaanse parlament, is de kontrole op de uitzendingen via andere politieke partijen groter.
    Dat men ook in Nederland het niet zo nauw neemt met de berichtgeving blijkt uit het feit dat de NOS het in z’n nieuwsuitzendingen steevast het had over de afscheidingsbeweging ETA (alsof het om een romantisch groepje links radikalen ging) … IPV het een terroristische groepering te noemen. Ook de massale protesten in Spanje van gisteren en zaterdag zij nauwelijks aan bod geweest.

    1. NOS was tot het referendum ook behoorlijk eenzijdig in hun informatievoorziening, met meer aandacht voor separatisten en nauwelijks aandacht voor de tegenargumenten.

      1. Anton,dat heb je heel goed opgemerkt! Het overgrote deel van de Nederlanders heeft totaal geen benul wat zich daar afspeelt.Ook wel begrijpelijk trouwens.

  10. Vreemd is dat de Spaanse kranten en TVE geen beelden toonden van een soort Castiliaans volk dat de Francogroet, kopie van de Hitlergroet, bracht rijdens de inval van de PP en zijn bendeleden in Barna.

    1. Beste Rik; Volgens mij gooi je nu toch wel een paar zaken door elkaar. “Castiliaans volk ” slaat op de ‘echte spanjolen’, die uit Castilië, die de Spaanse zaak. Terwijl de ‘Franco groet’ waar jij het over had nu juist van de Catalanen afkwam ter afkeuring en duiding naar de Spaanse politie met de in de Catalaanse ogen ‘fascistische’ methoden.
      De Spanjolen die de ‘Spaanse zaak’ steunen geven echt geen ‘Franco groet’ zij zijn minstens net zo anti fascistisch als de meeste Europeanen. Het zijn nu juist de separatisten die door ‘het Spaanse’ van fascisme en dictatoriaal gedrag te beschuldigen de stemming proberen de manipuleren terwijl nu juist hun methoden erg lijken op die waar mee Hitler ooit aan de macht is gekomen. Van beiden kanten worden er beschuldigingen en vergelijkingen gemaakt die vaak helemaal nergens op slaan.

  11. Ik ben tegen censuur en het maakt me niet uit waar het vandaan komt. Enkele jaren terug maakte ik ook zoiets mee met een verslaggever die in feite anders dacht als ik. Maar ik tracht me zo neutral mogelijk op te stellen en heb zijn krant dan ook verdedigd. Bovendien ben ik uit een bepaalde politieke partij gestapt en liet dat dan ook overal netjes weten. Ze hebben van alles geprobeerd om zijn digitale krant te sluiten en dat zei hij mij dan ook. Vervolgens liet ik hem weten dat hij dan gewoon centjes kan vragen aan zijn lezer om zijn krant te steunen, want iedereen heeft recht op informatie en het is goed dat we ook op de hoogte gesteld worden van de informatie van andersdenkende. Tot mijn verwondering deed hij dat dan ook na een half jaartje en zijn politieke digitale krant is er nog steeds en dank zij hem kwamen vele korruptie zaken boven water. Logisch dat ze zijn krante wilde sluiten met hackers en allerlei toestanden. Het maakt me niet uit wat voor kleur de mensen hebben als ze maar de grondwet accepteren en eerlijk zijn. Wat TV3 doet is dus geen goede en eerlijke informatie geven en daar schieten we natuurlijk weinig mee op. Hetzelfde kan dan ook gezegd worden van de andere televisiekanalen die onder beheer staan van de huidige politieke macht.

  12. Voordat de lezers ons weer als partijdig verklaren etc. even de opmerking dat dit artikel gebasseerd is op de berichtgeving in de Spaanse kranten (niet de Catalaanse want daar wordt hier niet over geschreven) en dat zowel de TV3 alsook de Spaanse RTVE worden aangekaard. Feit is dat het gebeurd is en daar kan eenieder een conclusie uit halen.

Het is niet mogelijk een reactie te plaatsen.

Back To Top
×Close search
Zoeken